Sunday, April 12, 2009

Bengkel Penggerak Masyarakat

Pada 19-21 Mac 2009, bertempat di Banglow Brother,Pantai Kundur Melaka. Satu bengkel yang dinamakan Bengkel Penggerak Masyarakat telah dijalankan. Bengkel ini telah disertai oleh 30 orang peserta, diselaraskan oleh 9 orang penyelaras dan 4 orang sumber telah dijemput untuk memberi perkongsian sesi.

Terdapat 3 negeri yang telah terlibat dalam bengkel ini iaitu Perak dan JKOAP sebagai pihak penganjur bengkel dan juga peserta,Pahang dan Negeri Sembilan.

Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk membawa semua orang yang telah berperanan sebagai penggerak masyarakat di kampung masing-masing untuk berkongsi cerita, pengalaman dan berbincang serta membuat perancangan seterusnya ke arah mendidik, menyatupadu dan menggerak masyarakat Orang Asli kepada satu perjuangan dan wawasan.

Peserta yang mengikuti bengkel ini terbahagi kepada dua peringkat iaitu sebahagian peserta pernah mengikuti bengkel dan mereka sangat aktif di kampung dengan tugas-tugas menggerakkan masyarakat di kampung dan satu bahagian lagi adalah mereka yang memang tidak pernah menyertai bengkel dan langsung tidak sedar tentang masalah yang sedang dihadapi oleh masyarakat Orang Asli.

Terdapat 12 sesi dalam bengkel yang dijalankan selama 3 hari ini. Kesemua sesi itu saling berpaut dan memberi banyak maklumat serta kesedaran dan manfaat kepada semua peserta yang menyertai bengkel ini. Bengkel ini dijalankan secara santai dan diselang-selikan dengan aktiviti bermain sambil belajar agar peserta tidak merasa tertekan dan bosan.

Bengkel ini telah dijalankan dengan bantuan pendanaan dari beberapa pihak seperti JOAS, KAS dan ARUBUMI.

Terdapat banyak cabaran yang dihadapi sepanjang bengkel ini berjalan. Diantaranya ialah masalah kenderaan, tersesat jalan dan banyak lagi. Namun perkara-perkara ini bukanlah sesuatu yang boleh menjatuhkan semangat para peserta dan pihak penganjur untuk menghentikan perjalanan bengkel.

Secara keseluruhannya, bengkel ini dapat dijalankan dengan keadaan yang seba sederhana namun ia amat bermakna dan bermanfaat.

Syabas diucapakan kepada semua yang telah menjayakan bengkel ini!

No comments: