Tuesday, April 28, 2009

Bengkel ICT (Membina Blog)

Pada 15-16 April 2009, bertempat di Pejabat Biih,Kuching Sarawak telah diadakan lanjutan Bengkel ICT (Membina Blog) yang pernah dijalankan pada bulan Oktober 2008 di tempat yang sama. 18 orang peserta merangkumi Sabah,Sarawak dan Semenanjung telah terlibat dalam bengkel ini. Kebanyakkannya adalah peserta adalah peserta yang telah mengikuti bengkel pada bulan Oktober dan ada juga beberapa peserta baru yang mengikuti bengkel ini.

Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk latihan membina keupayaan ahli-ahli JOAS (Jaringan Orang Asal SeMalaysia) dalam menggunakan alat-alat telekomunikasi masakini. Ia juga merupakan susula bagi latihan ICT yang telah diadakan pada bulan Oktober 2008 dan bengkel ini di bawah pembiayaan JOAS sendiri.

Aktiviti-aktiviti yang dijalankan dalam bengkel ini adalah lebih kepada imbasan tentang topik yang telah dipelajari pada bengkel yang lalu. Proses mengulangkaji dari topik yang pertama iaitu membuat kenyataan media, perkara-perkara penting yang harus ada dalam kenyataan media dan saluran media yang dapat menerima dan menyiarkan laporan tersebut.

Terdapat kerja berkumpulan mengikut kawasan iaitu perbincangan mengenai kes-kes yang berlaku di kawasan masing-masing dan cara untuk membuat kenyataan media mengenai kes yang berlaku itu.

Seterusnya adalah ulangkaji tentang pembinaan blog kerana ramai peserta yang mengikuti bengkel pada bulan Oktober yang lalu masih belum membina blog. Terdapat juga peserta yang telah pun mempunyai blog sendiri namun tidak mengemaskinikan blog mereka.

Selain daripada itu, peserta dari Brimas,Sarawak telah mengajar peserta yang lain tentang cara-cara memasukkan video dalam blog dan cara mengambil video dari YouTube.

Secara keseluruhannya, bengkel ini sangat bagus. Cabaran agak kurang kerana semua keperluan telah disediakan oleh pihak penganjur. Maka bengkel ini dapat berjalan dengan lancar sehingga hari yang terakhir bengkel ini.

No comments: