Monday, December 8, 2008

Seminar Kesedaran Orang Asli

Pada 28-29 November 2008 bertempat di Kajang, Selangor. Pihak Parish Integral Human Development Ministry (PIHD) Holy Family Church, Kajang bersama Archdiocesan Office for Human Development (AOHD) Kuala Lumpur telah menganjurkan Seminar Kesedaran Orang Asli bagi penduduk kaum Temuan di Kg.Kechau Dalam dan Kg.Sg.Lalang, Selangor.

Seramai 24 orang peserta telah mengikuti seminar ini iaitu 11 orang lelaki dan 13 orang perempuan.

Bengkel ini telah diselaraskan oleh 3 orang dari komuniti Semai,Perak

Tujuan seminar ini diadakan adalah untuk memberi kesedaran berkenaan isu-isu tanah, pendidikan, kesihatan dan sosial di kalangan masyarakat Orang Asli.

Sesi yang dijalankan dalam bengkel yang dijalankan selama 2 hari ini ialah bermula dengan sejarah ringkas Orang Asli di Malaysia. Kemudian perbincangan tentang masalah di kampung Orang Asli daerah Kajang yang merangkami isu pendidikan, kesihatan, sosial dan lain-lain. Diikuti dengan kenapa tanah menjadi isu yang serius kepada Orang Asli. Selain daripada itu, isu ekonomi dan pengenalan kepada koperasi juga di kongsikan oleh pihak AOHD sendiri. Isu-isu ini dikaitkan dan dirumuskan bahawa untuk menjadi seorang pembangun masyarakat,kita harus harus tahu tentang sejarah dan latarbelakang kita. Kita juga harus ada taraf pendidikan yang bagus, tahap kesihatan yang baik dan latarbelakang sosial yang sihat.

Semasa bengkel ini juga, ada sesi video dimana seorang pakar tentang isu Orang Asli telah menunjukkan video Kelau Dam dan beberapa gambar dimana Orang Asli pada zaman dahulu iaitu sebelum Malaysia merdeka.

Bengkel ini sangat bagus kerana selain memberi pengetahuan kepada orang lain, tetapi kita sendiri dapat belajar sesuatu yang baru.

No comments: