Wednesday, December 10, 2008

Hari Kanak-Kanak Cemerlang 2008

Pada 4 Disember 2008 bertempat di padang Kg.Chang Lama Sg.Gepai, Bidor telah diadakan sambutan Hari Kanak-kanak Cemerlang bagi Tadika Komuniti di bawah SPNS. Terdapat 3 buah tadika komuniti yang terlibat iaitu Tadika Cahaya Asli Kg.Tekir, Tadika Aslidika Kg.Sg.Bil, Slim River dan Tadika Komuniti SPNS,Kg.Chang Lama.

Seramai 150 orang yang telah hadir di majlis ini. Tetamu yang telah hadir ialah dari Rate Race. Merka merupakan salah sebuah badan yang memberi sumbangan kepada tadika komuniti ini.

Tujuan majlis ini adalah untuk memberi semangat dan dorongan kepada kanak-kanak agar mereka terus berminat untuk bersekolah dan belajar. Ia juga adalah untuk memberi penghargaan yang berbentuk sijil kepada kanak-kanak keranan telah berjaya menghabiskan sekolah tadika mereka.

Majlis ini dijalankan selama sehari sahaja iaitu bermula dari jam 10.00 pagi dan berakhir jam 5.00 petang.

Terdapat banyak acara yang menarik seperti ucapan dari para guru, wakil-wakil yang dijemput, lawatan ke kawasan pameran, persembahan nyanyian dan tarian serta suka ibubapa. Acara yang paling seronok ialah sukan ibubapa. Ini kerana sukan ini terbuka kepada semua ibubapa yang hadir. Diantara sukan yang dipertandingkan ialah mengupas kelapa, mengayam daun bertam dan sukan yang paling seronok ialah suka model bapa. Sukan ini ialah 4 pasangan ibubapa telah dijemput datang ke depan. 3 bungkus pakaian terpakai diletakkan di hadapan mereka. Kemudian diberi masa selama 15 minit untuk ibu membantu memakaikan bapa dengan pakaian yang telah disediakan mengikut kreativiti ibu masing-masing. Cara pemakaian pakaian yang paling menarik akan dikira sebagai pemenang. Sangat seronok dan melucukan kerana ada bapa yang terpaksa memakai skirt pendek. Tetapi yang pasti ia sekadar untuk bergembira sahaja.

Majlis ini berakhir dengan persembahan dari pelatih pembangun masyarakat iaitu mereka menyampaikan 2 buah lagu. Lagu Hilang dari nyanyian Susan Neuvo dan Ayo Mama (JOAS) serta tarian poco-poco. Semua orang menari bersama-sama.

Selesai.

No comments: