Monday, December 15, 2008

Persembahan Tarian Sewang

Pada 12 Disember 2008 bertempat di Dewan Cina Bidor jam 9.00 malam, seramai 13 orang dari SPNS telah membuat persembahan. Ia adalah majlis jamuan anjuran Parti Pakatan Rakyat.

Majlis ini telah dihadiri oleh 1600 orang yang terdiri daripada pelbagai kaum iaitu kaum Cina, kaum India, kaum Melayu dan termasuk lah kaum Orang Asli.

Ini merupakan kali pertama Orang Asli dijemput untuk turut sama membuat persembahan di majlis jamuan makan malam seperti ini dan sama-sama makan malam bersama semua orang.

Lagu yang dipersembahkan ialah lagu Wak Bong. Menurut dari salah seorang penari mengatakan bahawa dia agak gementar kerana ini merupakan kali pertama membuat persembahan di hadapan orang ramai yang jumlahnya terlalu ramai.

Pada awal persembahan, semua penari agak kelam kabut dan kekok untuk memulakan rentak tarian. Ada juga yang sudah lupa langkah untuk menari. Ini kerana terlalu ramai orang yang hadir di majlis jamuan itu. Namun penyanyi mereka telah datang ke hadapan dan memulakan gerak langkah tariannya dan dengan cepat semua penari memperbetulkan langkah tarian mereka.

Persembahan ini hanya 5 minit sahaja dan ia mendapat sorakkan dan tepukan yang gemuruh dari para penonton. Walaupun semua orang berasa agak gementar namun ia dapat dipersembahkan dengan keadaan baik.

No comments: