Wednesday, December 17, 2008

Budak Orang Asli Ditahan Polis

17 Disember 2008,Bidor - Semalam kira-kira jam 10.30 pagi bertempat di Jambatan Highway menuju ke kawasan perkampungan Orang Asli. Pihak Polis Bidor telah membuat roadblock. 7 orang budak Orang Asli dari suku kaum Semai yang menaiki van telah ditahan semasa mereka dalam perjalanan menuju ke pekan Bidor. Tanpa sebarang sebab yang munasabah, mereka telah disuruh untuk pergi balai polis Bidor untuk disoalsiasat. 2 kenderaan polis telah mengikut van itu untuk pergi ke balai yang kira-kira 4km jaraknya. 2 orang anggota polis juga telah menaiki van tersebut bersama manakala 2 orang budak Orang Asli itu lagi disuruh menaiki kenderaan polis.
Semasa di balai, 6 orang daripada mereka telah dibawa ke bilik khas untuk disoalsiasat oleh 3 orang anggota polis biasa. Menurut polis yang menyoal siasat mereka itu ialah sebab mereka ditahan ialah kerana ada khabar angin yang menyatakan bahawa akan berlangsung satu perhimpunan haram di Kuala Lumpur pada 18 Disember 2008.
Diluar pejabat pula, 1 orang daripada mereka iaitu budak yang memandu van itu telah disoal oleh 2 orang anggota polis JPJ tentang pemilik van tersebut, kekerapan budak itu memandu van tersebut. Selain daripada itu, semua barang yang mereka bawa di dalam van itu diselongkar termasuklah sayur sawi, tin biskut, ikan masin dalam plastik dan termasuklah isi dalam beg yang mereka bawa iaitu buku nota, pensel dan video kamera. Menurut budak yang memandu van itu, dia sempat terdengar perbualan 2 orang anggota polis JPJ yang menyelongkar barang mereka itu. Mereka bercakap sesama sendiri dengan nada yang agak rendah iaitu sebenarnya tindakan mereka menahan budak-budak itu adalah salah di sisi undang-undang kerana tiada kesalahan yang mereka lakukan. Van dipandu dengan baik dan tidak melanggar sebarang peraturan. Jika perkara ini sampai ke mahkamah, mereka pasti akan dihukum kerana menahan orang awam tanpa sebarang kesalahan.
Budak-budak itu berada di balai polis kira-kira 30 minit dan kemudian dilepaskan. Namun begitu, pihak polis telah mengekori budak-budak itu dari belakang dan memerhatikan budak-budak itu sehingga lewat petang.

Persoalan saya:
Kawan-kawan yang membaca cerita dalam blog ini. Tolong beritahu saya, apakah tugas polis yang sebenarnya? Adakah tugas mereka untuk membanteras jenayah ataupun menjaga tepi kain orang? Adakah tugas mereka untuk menahan sesiapa sahaja yang hendak pergi beli sayur di pasar? Adakah tugas mereka menahan orang hendak pergi berkelah?

No comments: