Tuesday, January 13, 2009

Bengkel Dokumentasi Grafik

Pada 12 Januari 2009, bertempat di Tadika Komuniti SPNS Kg.Chang Lama telah berjalan satu bengkel yang dinamakan Bengkel Dokumentasi Grafik. Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk mempelajari tentang teknik menghasilkan rekabentuk grafik dengan menggunakan komputer. 2 perisian telah digunakan iaitu Microsoft Publisher dan Adobe Photoshop. Microsoft Publisher digunakan untuk membuat flyers dan brochure manakala Adobe Photoshop digunakan untuk mengedit gambar.

Bengkel ini dijalankan selama 2 hari yang dikendalikan oleh 2 orang jurulatih iaitu Afida dan Fiqty dari Organisasi Pakatan Baju Rakyat.

Seramai 10 orang belia telah mengikuti bengkel ini. Mereka terdiri dari pelatih pembangun masyarakat dan kakitangan SPNS.

Menurut salah satu belia yang mengikuti bengkel ini, dia mengatakan bahawa bengkel ini sangat bagus kerana ini merupakan pengalaman yang pertama menggunakan komputer untuk membuat flyers.

Selain daripada itu, belia amat seronok ketika belajar menggunakan perisian Adobe Photoshop kerana mereka boleh mengubah gambar dari satu lokasi ke lokasi yang lain.

Di hujung pembelajaran, para belia di nasihatkan agar terus mempraktikkan topik-topik yang telah dipelajari agar mereka tidak lupa.

No comments: